Thursday, 14 May 2009

Aduis..Sakitnya Pinggang...


Salam semua..



Dah lama aku tak ber'blogging' nie...almaklum line digi aku nie hampeh..iklan jer gah..makhluk kuning (maskot) masuk gua,hutan rimba pon boleh access..bohong semata2 jer...

Nie aku bengang tahap gaban tau...siap sound boyfren maki servis diaorang.hahaha..last2 bf aku lak kena sound...'awat dier pandai2 mengadu bagi pihak penama...cian lak..Tabiat pemarah aku nie memang susah nak control....sepatutnyer ..'al sabru minal iman'..kan


Melalut lak aku...sebenarnya time nie aku sedang bercuti semester di kampong...

tapi idak ler bersenang-senang...aku bukan orang senang nak dok goyang kaki kan...

dah nasib, aku nie tak lari dari sakit....moga2,sakit aku mampu meringankan beban dosa di dunia nie....yea lah,manusia mana bisa lari dari berbuat dosa...



Alkisahnyer..sakit aku nie,menyentap pada bahagian pinggang ...dah lama..cuma bile usia dah capai gear 3++ nie..(hehhehe cam kuasa kete lak...) baru ler kesakitan yang amat hebat dirasai...



Masa aku muda belia dulu aku nie cam biasa kena wat keje umah tolong mak aku...makanya dipendekkan cite.. aku tetiba masa aku angkat bakul kain yang erat (belum ader mesin basuh-rosak seingat aku ler) berkeletuk bunyi tulang belakang aku..sakitnyer masa tue..sampai terhempas bakul kain tue..aku cuber bertahan ler..alhamdulillah okay pas tue..



Tapi kisah lama tue,rupernya permulaan jer bagi sakit pinggang aku nie...tak tahan menanggung sakit...aku pergi berurut dengan tukang urut ,hebat orang tua nie..banyak rahsia dier tahu.....cam suis auto jer..sakit pinggang dah tak terasa..2 tahun berlalu..sampai ler sekarang nie..baru sakit semula...nak pergi berurut ngan orang tue dulu tapi tak sure dier ada lagi ker tak..dengar2 cite husband dier dah meninggal....



Senaman yang di rekomen oleh tukang urut tu adalah:


1. Duduk lunjurkan kaki, lepas itu capai tapak kaki dengan jari kalau x sampai buat lah setakat yang boleh, kalau selalu buat sure boleh..tp jangan di paksa bagi boleh kang sakit lain pulak.


2. Duduk, temukan tapak kaki, lepas itu tekan kedua-dua lutut dengan tapak tangan, tekan sehingga peha rapat ke lantai, kalau xboleh tekan lah perlahan-lahan, jika selalu di buat pasti boleh.


3. Duduk, lunjur kaki kanan, tumit kaki kiri sentuh pd alat sulit, tangan kanan cuba sentuh hujung ibu jari kaki kanan, tangan kiri sentuh lutut kiri apa bila selesai lunjurkan kaki kiri pula dan buat seperti di atas cuma berbeza posisi sahaja.


4. Berdiri, rapat kaki, tunduk tangan cuba mencecah lantai




Beberapa penyebab sakit pinggang (info dalam web):-



1..Keseleo otot (muscle strain)/ otot yang tertarik. Otot yang tertarik/teregang termasuk tendon dan ligamen atau sendi yang meradang dapat menyebabkan sakit pinggang



2..Osteoartritis. Adalah proses penuaan sendi biasanya pada usia di atas 60 tahun. Terjadi kerusakan tulang rawan yang melapisi permukaan dalam sendi ruas tulang belakang



3..Sciatica. Nyeri karena terjepitnya saraf atau meradang, dirasakan dibagian pinggang, dapat menjalar ke bokong/bagian belakang tungkai



4..Osteoporosis. Sekitar satu dari tiga wanita usia lebih dari 50 tahun merasakan sakit pinggang karena ada ruas tulang belakang yang keropos(osteoporosis) dengan fraktur-fraktur kecil di ruas tulang belakang, atau rapuh tergencet (compression fracture)



5..Fibromyalgia. Sakit pinggang karena kekakuan otot dan tendon



6..Ginjal. Sakit pinggang juga dapat disebabkan gangguan dari organ dalam, misalnya ginjal, antara lain pada penyakit infeksi baik akut maupun kronis,batu ginjal, bendungan pada ginjal dan sebagainya. Melalui pemeriksaan urinrutin di laboratorium biasanya diperoleh informasi penting tentang gangguan ginjal




Sakit pinggang sering berlaku kepada mereka yang pernah mengalami kecederaan di bahagian pinggang. Kadangkala ia disebabkan oleh postur badan yang tidak betul dan mengangkat berat sambil berbongkok. Sakit ini akan terasa lengoh di bahagian pinggang dan sakitnya terbawa ke arah pinggul dan kaki.



Penyakit endometriosis merupakan sejenis penyakit yang agak luar biasa. Ramai yang tidak mengetahui tentang penyakit ini sedangkan sekarang makin ramai wanita yang menghidapinya. Di antara masalah yang ditumbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan , kemandulan dan keguguran yang mungkin berulang-kali. Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah seperti pendarahan, gangguan kencing, kesakitan dan lain-lain.



endometriosis ini sering berlaku di kalangan wanita-wanita yang sering tertekan jiwa mereka (stress), yang mudah menggelabah dan di kalangan mereka yang sangat mementingkan kerjaya dan mereka yang tinggi I.Q.nya.


Takut ler..

2 comments:

cikja said...

akak telah mengalaminye..endrometriosis.. sakitsgat2. klu org tkfham dia kata-kata buat-buat sakit. tp alhamdullillah kerana sakit banyak menyedarkan kita dan buat kita ingat dia selalu. akak juga harap dapat hapuskan dosa22 yang ada...

Penawar_Rindu said...

INSAF kannn..insyaallah

....NOTA HATI....