Tuesday 4 August 2009

Hai ANAK.....

Sunyinya malam ini telah membuat aku syahdu dan terasa dekat denganNya...
Allah Ya Rahim...aku bersyukur dalam usiaku yang menganjak ke dening senja.,aku masih mempunyai ibu dan bapa...

Benarkah...?? ibubapa boleh membesarkan 10 orang anak dengan baik,tapi 10morang anak belum tentu dapat menjaga baik 2 insan yang menyambut kelahiran mereka!!!!!

Di usia emas..mereka tetap gagah memikirkan anak2 yang telah ada keluarga sendiri..bimbang dan kerisauan sentiasa ada dihati mereka,..malah cucu2 mereka yang disayangi itu tidak pernah terpinggir dari fikiran dan hati mereka...

Tangisan mereka sering tumpah kerana anak2,menantu dan cucu2nya...tangisan gembira...suka dan sedih....

Namun hanya kegembiraan itu yang sering mereka tunjuk...melayan karenah anak2,menantu dan cucu2 dengan tanpa jemu...

tapi jangan bohong......kamu menangis kerana aku..didepanku..maaf aku melukakan hati seorang ibu...yang amat meyayangiku..aku redha dengan kehendakmu...salahkah aku meyayangi insan yang ingin menjagaku???atau atas sebab anak2,menantu2 kamu..anakmu ini menjadi mangsa kerisauan...

Kamu menangis dalam diam kerana menantu sulungmu..aku nampak masa itu...kamu berkecil hati dengan menantu2 mu yang lain aku tahu...tapi hati seorang ibu dan kasihnya kamu kepada mereka menutup kekecewaan itu...

malam ini..aku meyaksikan lagi...nasib kamu telah lena diulit mimpi.kepenatan melayan karenah cucu2...dari pagi tak jemu kamu beleter menasihat dan menegur silap si kecil......lawaknya..yang terasa si ayah dan siibunya..yang tak berani nak menegur si anak...Tok dengan Aki lah yang jahat mulut nampaknya....

Tok dan Aki yang tua masih gagah membuat kerja2 berat...anak2 berdoa agar mereka hidup lama dengan sihat....tapi kamu berharap jangan sampai menyusahkan anak2......masih tetap memikirkan anak2.....mulia sekali hati seorang ibubapa....

Hai anak.....aku jadi takut dengan kehidupan bekeluarga...kamu telah tanamkan kebimbangan itu...tapi berikan doamu dan kerestuanmu untuk aku menghadapinya.....cuma aku berharap dan berdoa agar cukuplah hati kalian dilukai....aku mohon diri ini tidak lagi membuat kalian menangis...restuilah anakmu ini.

Jangan disamakan hidupku nanti sama seperti anak2 kamu yang lain...menantu2 kamu yang lain...yang tega melukakan hati kamu...walaupun tidak kamu ucapkan tapi aku nampak...kerana aku nampak dan aku mendengarnya...

Memang jelas kamu meyayangi semua...malah menantu dan cucu2nya...menjaga setiap keperluan kami hatta membesih kekotaran mereka sekalipun...tiada keluhan dari mu ibu....

ya Allah...sayangilah dan peliharalah kedua ibubapaku sebagaimana mereka telah menjagaku...berikanlah mereka kebahgiaan selama mereka hidup ini...amin.







3 comments:

Norzi said...

makin sabar makin bertambah iman maka bertambahlah pahala..bkalan dunia akhirat..nanti bila dah kawin jagalah perasaan mak.. abang tu plak dia x boleh lihat ayahanda basuh n lipat kain sedangkan anak menantu tengok je...kaklong selalu kena tegur x layan mak ayah dengan baik...itulah kita dah biasa mak baik sangat x pernah berbunyi mulut...insyaallah.. semoga Allah memberi ketenangan dan kesejahteraan mak ayahanda diakhirat kelak yang kekal abadi...buat panduan hidup kita semua..amin

Wanie said...

acik..
sedih nye entri ni..
hehe (sedih tapi ketawe plak? krisis identity.)

Permata Agro said...

setiap kali membaca coretan ini..mata mesti berlinangan...inilah realiti dihadapi

K.Long yang banyak membantu & wanie anak buah yang disayangi..samalah kita berdoa keatas ibubapa dan diri kita moga diredhai Ilahi.amin

....NOTA HATI....