Friday 2 December 2011

Bersih,CEKAP & Amanah...

....slogan ini memang kerap sekali didengari & menjadi sandaran dalam setiap penjawat awam....

tapi aduhai...
1) Bersih
bukan diambil erti dari segi kebersihan penampilan atau persikitaran tapi maksudnya lebih luas, iaitu menjurus kepada sistem bekerja.Bersih dari bersubahat dalam najis "Korupsi" INTEGRITI perlu ada.

2) CEKAP......
ini tentunya KPI kita dalam tugas..termasuklah pantas melunaskan segala tugas diberikan.jika dalam masa 5-10 minit kita masih belum dapat membereskan seorang pelanggan itu sudah lari daripada sasaran yang di paparkan dalam piagam pelanggan.

Kes dari pengalaman sendiri; 20/10 temujanji doktor disalah sebuah hospital kerajaan & buat sampel darah untuk makmal....temujanji berikutnya dibuat.....1/12 (jam 10)pulak akan datang...
Perlu keluar pagi2 cos tempat jauh dari hospital besar tersebut.....syukur sampai tepat jam 10 pagi....bagi buku temujanji & tunggu......& tunggu...nombor masih belum dipanggil..jam telah beranjak ke jam 11 pagi...& jam 12...huh!! Sabar walaupun dalam hati dah mengomel nie...dapat nombor adalah dalam 4 orang lagi..okeylah...akhirnya giliran aku...masuk2 jer,bukan doktor pakar sebaliknya doktor pelatih..tak mengapalah..mungkin dah expert kan...malangnya tanya soalan yang dah tertulis difail sebelum ini (tak baca ker)..& ada ke tanya ; U kata gugur mana tau mengandung?? xcuse me Doc...i dah 3 bulan of course lah mengandung???poning den....please ar........& yang paling membakar jiwa ialah (result darah tak dapat dikesan),so awat tak cari & maklum awal2....tidak lah saya menunggu tanpa apa2 progress untuk diketahui....masuk dengan sia2...& make others appoinment....3 month after lak, cos katanya 'lab' baru maklum sampel baru dihantar pada 16/11.....hahahaha.

Morale of the story:
Jika org kata Hospital kerajaan lemah...memang sukar dinafikan.....sebab2nya mungkin peruntukan kurang ker?kurang kepakaran?kakitangan dah hampir peringkat nak pencen maka tahap kepantasan sudah lemah?....so fikir2 kan..bukan nak kondem cuma sekadar membantu memperbaiki kelemahan.....


3) Amanah
    sukar nak cari 'term' ni dalam masyarakat kini...semua orang hidup dalam kepentingan masing2. susah pun nak 'describe'...nantii ler.....kepala sudah pusing.

....NOTA HATI....